Kamis, 19 November 2015

Pemulihan Home Untuk Candida - Kawalan Yis Candida albicans penumbuhan yg terlalu cepat Sememangnya

Pemulihan Home Untuk Candida - Kawalan Yis Candida albicans penumbuhan yg terlalu cepat Sememangnya

Untuk bakteria dan kulat badan manusia biasanya bertindak sebagai hos. Mereka biasanya berguna untuk fungsi-fungsi normal badan dan juga mereka bermain neutral. Apabila yis Candida albicans yang tumbuh di luar kawalan maka berlakunya Candida. Keadaan ini menyebabkan ke dalam penumbuhan yg terlalu cepat yang dikenali sebagai kandidiasis. Masalah seperti gatal Jock dan kaki makan air adalah hasil daripada jangkitan Candida sahaja.

Apabila keadaan candida adalah yang paling teruk maka ia akan merebak ke seluruh badan dan kerana gejala ini ia menyebabkan keracunan darah yang dikenali sebagai candida septisemia.

Biasanya kedua-dua lelaki dan wanita terjejas oleh masalah kandidiasis. Candida jarang kelamin. Ia berlaku biasa dalam orang-orang dengan sistem imun yang lemah dan bayi yang dihantar oleh ibu-ibu yang dijangkiti mereka. Oleh kerana pembebasan toksin oleh kulat, ia menyebabkan ke dalam sistem imun yang lemah.

Banyak kawasan badan kita boleh dipengaruhi oleh kandidiasis sekali gus. Ia juga mengakibatkan kepada pelbagai jenis penyakit dan gejala. Mungkin ada kehadiran plak putih atau seriawan dalam mulut atau tekak. Dalam wanita ia boleh menjadi salah satu punca vaginitis yang menghasilkan pembakaran, gatal-gatal dan juga pelepasan kuning atau putih melekit. Beberapa gejala lain adalah buah pinggang dan jangkitan pundi kencing, sariawan, ruam lampin, kemurungan dan sakit kepala.

Candida juga boleh dirawat secara berkesan dengan bantuan rawatan rumah. Beberapa rawatan rumah berkesan dan berguna -

1. yogurt Plain adalah sangat berkesan untuk merawat kandidiasis. Tetapi pastikan bahawa tiada apa yang ditambah di dalamnya. Mesti ada acidophilus lactobacillus hidup dalam yogurt yang dikenali sebagai bakteria yang baik dan ia akan menyimpan candida albicans di dalam semakan.

2. Anda boleh menggunakan yogurt terus ke kawasan yang terjejas. Ia akan memberi pinjaman kesan menenangkan dan melegakan meleleh dan teruk. Pastikan yogurt selama satu jam di tempat yang dilanda penyakit dan kemudian mencucinya. Pastikan kawasan yang terlibat benar-benar kering untuk mencegah jangkitan. Anda juga boleh menggunakan ubat ini 2-3 kali sehari.

3. Diet juga mempunyai peranan yang penting dalam mengurangkan kesan kandidiasis itu. Benar-benar mengelakkan diet gula yang tinggi seperti candida seolah-olah hidup di tempat yang tinggi selepas pengambilan diet gula yang tinggi. Anda perlu pergi ke diet gula yang rendah supaya kulat boleh kebuluran. Anda mesti meneruskan diet ini selagi secepat mungkin. Anda mesti meningkatkan pengambilan vitamin A, B-kompleks dan C, dan mineral seperti besi dan zink.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar