Kamis, 19 November 2015

Sindrom Usus Mudah Rengsa Pain dan Rawatan

Sindrom Usus Mudah Rengsa Pain dan Rawatan

Tanda-tanda biasa bagi individu yang mempunyai keadaan yang dikenali sebagai sindrom usus ialah sakit perut yang sederhana hingga teruk dalam sesetengah individu. Sakit ini boleh menjadi sangat menyedihkan dan mengganggu kehidupan orang itu menyebabkan mereka terlepas sekolah, tempat kerja dan acara sosial dan ketara mengganggu kualiti hidup keseluruhan.

Mujurlah, jika anda salah seorang daripada berjuta-juta individu yang mengalami IBS, ada rawatan yang boleh mengurangkan rasa sakit yang melampau disebabkan oleh gejala ini IBS yang biasanya termasuk gabungan ubat-ubatan dan perubahan diet. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh hakikat bahawa tanda-tanda dan pencetus IBS sangat berbeza-beza antara individu, ia mungkin mengambil beberapa percubaan semasa bekerja rapat dengan doktor anda untuk mencari salah satu yang tepat untuk anda.

Mencari hak Sumber Sakit dengan IBS

Kesakitan bahawa individu yang mempunyai pengalaman IBS berasal dari pengecutan otot dalam saluran usus. Ini otot terletak di seluruh kolon dan Kontrak dalam seperti cara untuk bergerak najis di sepanjang usus dan keluar dari badan.

Pada individu dengan IBS, pengecutan otot ini boleh pada kali berlaku secara tidak tetap dan sekali-sekala kontrak sepanjang saluran usus yang menyebabkan ini ringan kepada sakit perut yang teruk. Sakit ini terutamanya berlaku di kebanyakan individu selepas mereka makan dan boleh bertahan selama beberapa jam. Mengetahui apa makanan yang mencetuskan gejala-gejala ini adalah yang paling bermanfaat dalam mengawal gejala ini menyakitkan IBS.

Ubat-ubatan preskripsi yang digunakan untuk merawat Gejala Sakit IBS

Dalam usaha untuk merawat sederhana kepada sakit teruk yang sesetengah individu mengalami secara tetap dengan IBS, doktor boleh menetapkan ubat antispasmodic yang melegakan perut dan otot-otot usus memberikan kelegaan daripada sakit abdomen.

Ubat antispasmodic yang boleh ditetapkan termasuk "Donnatal" yang merupakan gabungan "belladonna" dan "phenobarbital", "Bentyl" atau "dicyclomine", dan "Levsin" atau "hyoscyamine".

Ubat ini biasanya ditetapkan untuk diambil 30-60 minit sebelum makan; bagaimanapun, kesan sampingan boleh berlaku dengan ubat-ubatan yang termasuk berpeluh menurun, sembelit, masalah kencing, sakit kepala, loya, kabur penglihatan, dan pening.

Antidepresan tricyclic juga kadang-kadang ditetapkan untuk pesakit dengan IBS dan boleh membantu untuk mengawal kesakitan abdomen. Antidepresan tricyclic termasuk "amitriptyline 'atau" Elavil ":" Tofranil' atau "imipramine 'dan" Aventyl' atau "nortriptyline '.

Walau bagaimanapun, antidepresan ini biasanya ditetapkan dalam dosag yang jauh lebih rendah daripada yang biasanya diberikan kepada mereka yang mengalami kemurungan dan boleh mengambil beberapa minggu sebelum pelepasan pengalaman individu dari sakit perut. Ini antidepresan juga boleh membantu untuk melegakan gejala cirit-birit dan biasanya lebih berkesan untuk sebahagian besar pesakit apabila diambil pada waktu malam.

Kaedah lain Melegakan Associated Sakit perut dengan IBS

Ramai individu juga mendapati kelegaan daripada sakit perut apabila mengambil pudina dalam bentuk kapsul enterik bersalut. Peppermint merupakan antispasmodic yang mampu menenangkan kekejangan otot dikaitkan dengan sindrom usus terganggu.

Terapi haba juga telah berkesan dalam melegakan sakit perut dan boleh dilakukan dengan menggunakan pad pemanasan, sauna, mandi wap atau jakuzi. Sesetengah individu juga mendapati yoga, meditasi atau teknik relaksasi membantu dengan tanda-tanda mereka IBS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar